Ramon Bacardit. Àngel Guimerà (fragment) a LletrA. Literatura catalana a Internet
El dramaturg
El primer període en la creació dramàtica de Guimerà (...) en el context del teatre català de l'època dominava la figura de Frederic Soler,
que havia consolidat uns models de teatre en català de base
melodramàtica en què alternava les comèdies costumistes amb els drames
rurals o històrics. La insatisfacció que molts intel·lectuals catalans
sentien davant d'aquest teatre i del monopoli que hi exercia l'autor de La dida
els mogué a buscar-ne una alternativa que, de passada, atorgués a
l'escena local un prestigi literari que l'excessiu popularisme d'aquest
dramaturg no permetia assolir.
Així, i coincidint amb una reacció d'abast europeu contra els excessos del primer romanticisme,
es donà un intent de recuperar amb el nom de tragèdia unes formes de
drama culte que renovessin la ja establerta tradició romàntica, (...) Es recuperava d'aquesta manera la funció de la vella tragèdia,
però ara introduint-hi la renovació dramàtica aportada per la
recepció europea de l'obra de Shakespeare.(...) Guimerà fou l'autor triat pels seus companys com el més apte
per a tirar endavant la creació d'una tragèdia catalana que prestigiés
una literatura que amb Verdaguer ja havia incorporat l'èpica.
(...)
On millor sabé expressar això fou, però, en els seus drames en prosa de la dècada dels noranta, especialment en obres com Maria Rosa (1894), Terra baixa (1896) o La filla del mar
(1900). L'aproximació a la realitat contemporània i als processos de
canvi que patia la societat catalana cap a un model clarament urbà i
industrial acabà de singularitzar la seva producció d'aquest període, en
què es pot dir que l'autor aconseguí definir una dramatúrgia pròpia
d'una força teatral extraordinària. Curiosament, és en aquests textos
que Guimerà batejà amb el nom de drames que assolí una forma tràgica
moderna en essencialitzar els conflictes passionals sobre un fons coral
que fa alhora de contrapunt i d'espectador impotent del conflicte. Si hi
afegim la figura d'un "coreuta", que sol ser algú d'edat avançada i que
fa costat als protagonistes i sovint anuncia el desenllaç del drama
(per exemple el Gepa de Maria Rosa o el Tomàs de Terra baixa), trobarem un plantejament que s'allunya tant del típic drama burgès com de l'esquematització fàcil d'un cert romanticisme.
Això és degut al fet que els seus personatges, com els de la tragèdia,
són pures forces passionals sobre les quals actua un atzar fatal i
inexorable. No són personatges psicològics en el sentit estricte del
terme, és a dir, en el sentit que el teatre burgès del segle XIX li
podia donar. És en aquesta essencialitat que radica la forta teatralitat
de les seves obres, allò que les fa recuperables en l'actualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada