La novel·la Moby Dick és una peça monumental que inclou "un tractat de cetologia, una narració pseudo-històrica, un discurs filosòfic i un drama tràgic". Així ho destaca Agustí Bartra en la presentació de l'edició catalana (Ed62, col. Labutxaca) amb traducció de Maria Antònia Oliver, d'on surt aquest fragment que il·lustra l'origen de l'obsessió del capità Ahab per caçar la temible balena blanca.
Amb els tres bots esfondrats al seu voltant, i
els rems i els homes giravoltant en els remolins, un capità havia agafat el
ganivet de cabestrera de la roda de proa destrossada i s’havia precipitat
contra la balena com un duelista d’Arkansas contra el seu enemic, intentant
cegament arribar, amb una fulla de sis polzades, a les fondàries insondables de
la vida de la balena. Aquest capità era Ahab. I fou llavors quan, passant-li
sobtadament per sota la mandíbula jussana en forma de dalla, Moby Dick havia
segat la cama d’Ahab, com un dallador talla un bri d’herba al prat. Cap turc
enturbantat, cap venecià o malai llogats no l’haurien castigat amb més malícia.
Així doncs, hi havia pocs motius per dubtar que, d’ençà d’aquell encontre
gairebé fatal, Ahab havia acaronat un afany salvatge de venjança contra la
balena, oi més quan va acabar identificant-hi, en la seva morbositat frenètica,
no solament els seus patiments corporals, sinó totes les seves exasperacions
intel·lectuals i espirituals. La Balena Blanca nedava davant d’ell com si fos l’encarnació
monomaníaca de tots els elements malignes que alguns homes profunds senten que
els devoren, fins que acaben vivint amb mig cor i mig pulmó. Aquesta malignitat
intangible ha existit des dels orígens, i fins i tot els cristians moderns li
atribueixen el domini de mig món; aquesta malignitat, que era reverenciada pels
antics ofites d’Orient en forma d’estàtua diabòlica, no era adorada per Ahab
com per ells, sinó que, transferint en el seu desvari la seva idea de
l’execrada Balena Blanca, s’esperonà, mutilat com estava, a lluitar contra
ella. Tota la follia i tots els turments, tot allò que remou l’escolim de les
coses, tota veritat com continguts de malícia, tot allò que destrueix la
vigoria i esquerda el cervell, tots els demonismes subtils de la vida i del
pensament, tots els mals eren, per al dement Ahab, personificats visiblement en
Moby Dick i en ell eren assolibles a la pràctica. Acumulava damunt el gep blanc
de la balena la suma de tota la ràbia i l’odi general que havia sentit la seva
raça d’ençà d’Adam. I aleshores, com si el seu pit fos un morter, li disparava
la granada ardent del seu cor. No és probable que aquesta monomania sorgís en
ell sobtadament, en l’instant just de la seva mutilació corporal. En
precipitar-se contra el monstre, ganivet en mà, només s’havia lliurat a una
animositat corporal sobtada i apassionada. I quan va rebre el cop que el va esqueixar, probablement només va sentir
l’agònica laceració física i res més. En canvi, quan es va veure obligat a
retornar a casa per culpa d’aquella col·lisió, i quan durant llargs mesos i setmanes Ahab i la seva
angoixa varen jeure plegats al mateix coi, tombant en ple hivern aquell cap terrible
i udolant de la Patagònia, fou llavors quan el seu cos esqueixat i la seva
ànima ferida varen sagnar l’un dins l’altra i, en aquesta fusió, el tornaren
boig. Fou llavors, i només llavors, en el viatge de retorn després de l’encontre,
que la monomania final s’ensenyorí d’ell; i això sembla cert a partir del fet que, a intervals durant
la travessia, va tenir moments de desvarieig llunàtic i que, tot i mancat d’una
cama, encara li quedava tanta força vital en el seu pit egipci, força
intensificada pel deliri, que els oficials es varen veure obligats a fermar-lo,
mentre navegava, desvariejant al seu coi. En la seva camisa de força es
gronxava al bressoleig foll de les galernes.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn artículo muy completo, enhorabuena.
ResponEliminaMoby Dick es uno de los referentes de la literatura a nivel mundial y debería estar fomentada su lectura en escuelas e institutos.
Saludos!